بررسی ماهیت و مثال های تقاضای منفی در بازاریابی: چگونه آن را رفع کنیم؟

تقاضای منفی چیست

تقاضای منفی در بازاریابی اولین نوع تقاضا در علم اقتصاد است. این نوع تقاضا زمانی رخ می دهد که یک محصول به طور کلی مورد پسند مشتریان هدف نباشد. علی رغم اینکه محصول از نظر کیفیت، مقرون به صرفه بودن و سایر جنبه ها خوب است، همچنان تقاضای منفی را تجربه می کند. دلیل اصلی این امر، ضروری ندانستن محصول از جانب مشتریان می باشد.

در چنین مواردی، بازاریابان، فروش محصول به مشتریان را چالش برانگیز می دانند. آنها برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود، به متقاعد کردن یا دستکاری ذهنیت مشتری متوسل می شوند. کمپین های بازاریابی معیوب یا تحریک کننده، مانند تبلیغات پاپ آپ، می توانند تصاویر منفی از برند در ذهن مشتریان ایجاد کنند. در نتیجه تقاضای منفی به وجود می آید.

در ادامه به توضیح پاسخ سوال های تقاضای منفی چیست و چه بازاریابی باعث رفع آن می شود، خواهیم پرداخت.

چند مثال واضح از تقاضای منفی که حتما تجربه کرده اید

تقاضای منفی زمانی است که واکنش بازار به یک محصول یا خدمات نامطلوب باشد. این می تواند به دلیل عدم آگاهی در مورد ویژگی ها و مزایای محصول یا خدمات صورت گیرد. به عنوان مثال: با وجود احتمال غرق شدن در هنگام شنا در مقایسه با یک سانحه هوایی، برخی از افراد از سفر هوایی می ترسند. در زمینه کارهای دندانپزشکی، افراد به دلیل تصورات ترسناک، تمایلی به پرداخت هزینه برای خدمات دندانپزشکی ندارند. از این رو اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از مشکلات دندان و لثه به کار می برند.

افراد، معاینات سالانه کامل بدن را برای تعیین خطر حمله قلبی، با وجود احتمال نتایج منفی، انتخاب می کنند. دیگر مثال تقاضای منفی، بیمه است. افراد برای محافظت از خود در برابر حوادث غیرقابل پیش بینی، حق بیمه پرداخت می کنند. این در حالی است که آن ها هرگز تمایلی به آن اتفاقات ندارند.

مزایای ناشناخته یا معایب محصول، عامل تقاضای منفی
مزایای ناشناخته یا معایب محصول، عامل تقاضای منفی

چه نوع بازاریابی می تواند تقاضای منفی در بازاریابی را از بین ببرد؟

کارآفرینان، صرف نظر از حوزه کسب و کار، با تقاضای منفی برای یک محصول یا خدمات مواجه هستند. در چنین مواردی، بازاریابی تبدیلی به کمک آنها می آید. این بازاریابی به شما امکان می دهد تا روند تبدیل سرنخ ها به مشتریان واقعی را ردیابی کنید. بدین ترتیب می توانید اولین گام را برای بازگرداندن علاقه خریداران بالقوه بردارید.

تبدیل، شاخصی از نسبت مشتریان واقعی به مشتریان بالقوه است. می توانید تبدیل را برای مرحله فروش، کل شرکت و هر کارمند، برای مکان و کانال فروش محاسبه کنید. برای افزایش سود، شرکت ها نیاز به نظارت بر تغییرات و افزایش عملکرد دارند.

بازاریابی تبدیلی مجموعه ای از اقدامات با هدف تغییر نگرش نسبت به یک محصول یا خدمات با تقاضای منفی در بازاریابی است. تقاضای منفی به عنوان نگرش عمدی منفی مصرف کنندگان نسبت به محصولات تعریف می شود. بسیاری از کالاها و خدمات با تقاضای منفی در جهان وجود دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذای پرکالری (به دلیل افزایش محبوبیت یک شیوه زندگی سالم، تقاضا کمتر شده است.)
  • واکسیناسیون نوزادان (گسترش موقعیت ضد واکسیناتورها بر کاهش تعداد کودکان واکسینه شده تاثیر گذاشت.)
  • باغ وحش ها و سیرک ها (اقدامات فعالان حقوق حیوانات، باعث حضور کم در چنین مراکزی شده است.)
بیمه، نمونه ای از تقاضای منفی
بیمه، نمونه ای از تقاضای منفی

برای این نوع بازاریابی باید از چه ابزارهایی استفاده کنیم؟

ابزارهای بازاریابی تبدیلی برای رفع تقاضای منفی در بازاریابی عبارتند از:

  • با بررسی ها و توصیه ها کار کنید. توصیه یک رهبر، عقیده یا تجربه مثبت مشتری می تواند علاقه مخاطبان هدف را به محصول افزایش دهد.
  • قابلیت شخصی سازی ایجاد کنید. این ابزار به خریدار این احساس را می دهد که شرکت نسبت به انتخاب او و خودش بی تفاوت نیست. (مثلا کوکاکولا نوشیدنی های شخصی تولید می کرد و هر کسی می توانست نوشابه را با نام خود بخرد.)
  • محصول را مجددا راه اندازی کنید. اگر شکست های محصول مربوط به یک برند خاص باشند، راه اندازی مجدد محصولات باعث جدا کردن نام تجاری از گذشته منفی شرکت می شود. (مانند عرضه مدل های جدید گوشی برند Honor با قابلیت استفاده از سرویس های گوگل، برای نشان دادن جدا شدن این برند از هوآوی.)
  • قیمت ها را تغییر دهید. کاهش قیمت باعث افزایش علاقه در بین مخاطبان هدف می شود. (به استثنای کاهش قیمت در نتیجه بدتر شدن کیفیت محصول.)
  • سطح خدمات را بهبود دهید. کاهش تقاضا ممکن است به دلیل خدمات ضعیف باشد. از جمله خدماتی که باعث جلب رضایت مشتری می شوند، عبارتند از: مشاوره رایگان، پاسخ سریع به درخواست های تماس، کار با دردسرهای مشتریان و رویکرد فردی و غیره.

به علاوه، نکات زیر به رفع تقاضای منفی در بازاریابی برای تجارت های آنلاین و وبسایت های فروش کمک می کنند:

  • تشویق مشتریان به نظر گذاشتن و تجزیه و تحلیل نظرات آنها
  • بررسی ترجیحات مخاطبان هدف
  • بهبود محتوا
  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب
  • کار روی افزایش سطح اعتماد
  • بهبود ناوبری
  • بهینه سازی عملکرد وبسایت
  • تعامل با مخاطب هدف
  • تصویرسازی قوی برند
بهبود تقاضای منفی در بازاریابی با شاخص تبدیل
بهبود تقاضای منفی در بازاریابی با شاخص تبدیل

جمع بندی  

تقاضای منفی در بازاریابی، چالشی را برای بازاریابان ایجاد می کند. رفع این چالش ممکن است نیاز به اقداماتی برای رسیدگی به ادراکات یا باورهای منفی مرتبط با محصول داشته باشد. تقاضای منفی در بازاریابی، هرچند ناخوشایند بوده، اما یک عنصر حیاتی در بازاریابی است. این عنصر می تواند به کسب و کارها کمک کند تا مخاطبان خود را بهتر درک کنند. بدین ترتیب می توانید با ترجیحات آن ها بیشتر آشنا شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی، از وبسایت ما دیدن کنید. مجموعه مارکتینگ ایان به صورت تخصصی در زمینه توسعه فروش، فعالیت داشته و به شما در بهبود فروشتان کمک خواهد کرد.

منبع: 000

پیام بگذارید