بازاریابی ترغیبی چه نوع بیزینسی است؟

بازاریابی ترغیبی

صاحبان کسب و کارها، برای توسعه کسب و کارشان و موفقیت در آن، از تکنیک های مختلفی مانند بازاریابی و نوآوری استفاده می کنند. هر یک از این تکنیک ها، در شرایط خاصی قابل استفاده هستند. یکی از مهم ترین انواع بازاریابی، بازاریابی ترغیبی یا بازاریابی انگیزشی است. این نوع بازاریابی، به میزان زیادی به مفهوم تقاضا در بازار وابسته است.

تکنیک های دیگری نیز برای بازاریابی وجود دارند که به عنوان نمونه می توان به بازاریابی تضعیفی، محافظتی، تبدیلی و غیره اشاره کرد. هر یک از این تکنیک ها، در شرایط خاصی قابل استفاده هستند. در بازاریابی ترغیبی، از ترغیب و ایجاد انگیزه در مشتریان برای تشویق آنها به خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت استفاده می شود.

بر اساس تعریف بازاریابی ترغیبی، در این شیوه بازاریاب تلاش می کند که با ارائه توضیحاتی درباره یک خدمت یا محصول و بیان ویژگی های آن، مشتری را برای خرید آن محصول یا استفاده از آن خدمات تشویق کند. از آنجا که انگیزه، یک حالت درونی است که افراد را به سمت برآورده کردن نیازهایشان سوق می دهد، ترغیب مشتری یا ایجاد انگیزه در او موجب افزایش تمایل مشتریان به خرید یک کالا یا خدمت می شود.

در این مطلب، به بررسی نقش بازاریابی و به ویژه بازاریابی ترغیبی در افزایش سود و توسعه کسب و کارها پرداخته می شود. اگر تمایل دارید با این شیوه بازاریابی و نقش مهم آن در توسعه کسب و کارها بیشتر آشنا شوید، لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

جذب مشتریان با استفاده از بازاریابی انگیزشی
جذب مشتریان با استفاده از بازاریابی ترغیبی

در چه شرایطی از بازاریابی ترغیبی استفاده می شود؟

یکی از رموز موفقیت در هر کسب و کاری، آشنایی با اصول و ترفندهای آن شغل است. به همین دلیل، آشنایی با اصول بازاریابی و به ویژه دانستن اصول بازاریابی ترغیبی می تواند به رشد و ارتقای یک شغل کمک کند. هدف اصلی بازاریابی انگیزشی، ایجاد شرایطی است که مشتریان از بین گزینه های مختلف، شرکت تبلیغ کننده را انتخاب کنند.

در مواردی که عرضه یک محصول زیاد است یا تقاضایی برای یک کالای کم ارزش وجود ندارد، می توان از بازاریابی ترغیبی استفاده کرد. مثلاً در بازار، تقاضای کمی برای پسماندهای فلزی، پلاستیکی یا کاغذی وجود دارد؛ ولی مسئول بازاریابی می تواند با استفاده از این شیوه بازاریابی و ترکیب آن با طرح هایی مانند تسهیل چرخه بازیافت و غیره، مشتری را به خرید این محصول تشویق کند.

گاهی در یک شرایط زمانی و مکانی خاص، یک کالای با ارزش در بازار وجود دارد؛ ولی مردم برای خرید آن تمایلی ندارند. در این حالت نیز می توان با کمک بازاریابی انگیزشی، بازار خوبی برای این محصولات پیدا کرد. مثلاً در مناطق سردسیر، تقاضای زیادی برای کولر وجود ندارد. در این شرایط می توان با استفاده از بازاریابی انگیزشی و کمی خلاقیت، مشتریانی برای این کالا پیدا کرد. یک بازار هدف خوب برای چنین محصولی، صاحبان مشاغلی مانند گلخانه یا مرغداری و غیره هستند.

تاثیر تکنیک های بازاریابی بر افزایش فروش
تاثیر تکنیک های بازاریابی بر افزایش فروش

در حالت سوم، یک محصول جدید و نوظهور است و هنوز مشتریان با آن آشنا نیستند. در این حالت نیز می توان با استفاده از بازاریابی انگیزشی و ترغیبی و بسترهای مختلف مانند رسانه های جمعی، شبکه های اجتماعی، تبلیغات در بنرها و کمپین های تبلیغاتی و غیره، مخاطبان را با ویژگی ها و مزایای آن محصول آشنا کرد.

چه ترفندهایی موجب تحریک مشتریان برای خرید می شود؟

در شرایط کنونی جامعه، صدها نوع انگیزه وجود دارد که می تواند موجب ترغیب مشتریان به خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت شود. گاهی ایجاد برخی هیجانات در جامعه، موجب هجوم مردم به سمت خرید یک محصول می شود.

کلید طلایی موفقیت در بازاریابی ترغیبی، توجه به تمایلات و سوگیری مردم و هیجانات آنها و بهره برداری از فرصت های ایجاد شده است. بازاریاب های موفق، با استفاده از همین ترفندها، مشتریان را برای خرید از یک برند وسوسه می کنند.

همچنین استفاده از برخی ترفندها از قبیل انتقال حس ترس از دست دادن یک فرصت، ارائه کالای رایگان یا اصطلاحاً اشانتیون، متقاعد کردن مخاطبان به کسب درآمد زیاد و آسان در صورت استفاده از محصول یا خدمات شما یا دادن وعده تحقق رویاها با استفاده از خدمات یا محصولات شما می تواند مخاطبان را به خرید محصول شما تشویق کند.

برای استفاده از هر یک از این ترفندها، باید با حس و اندیشه خریداران و شرایط جامعه آشنا باشید و بدانید که ایجاد انگیزه در مخاطبان و یافتن مشتریان وفادار، یک فرآیند تدریجی است. ایجاد انگیزه در مخاطبین، موتور محرکه کسب و کار شماست و بدون آن کسب و کارتان پیشرفت چندانی نخواهد داشت.

توسعه کسب و کار با آژانس دیجیتال مارکتینگ ایان
توسعه کسب و کار با آژانس دیجیتال مارکتینگ ایان

هدف ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ ایان، کمک به توسعه کسب و کارهای آنلاین است. تیم قدرتمند ما با در اختیار داشتن همکاران مجرب و با سابقه به شما کمک می کند که کسب و کار خود را هر چه بیشتر توسعه دهید و مشتریان بیشتری داشته باشید. لطفاً برای مشاوره رایگان و دریافت راهنمایی های لازم، در اولین فرصت با ما تماس بگیرید. 

منبع: 0000

پیام بگذارید