استراتژی بازاریابی تضعیفی چگونه به کسب و کار کمک می کند؟

برای تمامی کسب و کار های حضوری یا آنلاین، بازاریابی نقشی حیاتی ایفا می کند. با کمک بازاریابی قوی و اصولی، مشاغل شناخته می شوند و برای خدمات یا محصولات خود مشتری جذب می کنند. روش های متعددی برای بازاریابی وجود دارد که هر کدام به شیوه خود برای کسب و کار مفید هستند و باید با توجه به شرایط یا موقعیت انتخاب شوند. یکی از روش های جدید بازاریابی که شاید نام آن کمتر به گوشتان خورده باشد، بازاریابی تضعیفی است.

مفهوم بازاریابی تضعیفی چیست؟

آنچه همواره از بازاریابی در ذهن ما نقش می بندد، انواع روش های تبلیغاتی برای ایجاد تقاضا است. به وجود آوردن تقاضا، مشتریانی را برای خدمات یا محصولات یک کسب و کار ایجاد می کند. به همین دلیل وقتی نام بازاریابی تضعیفی را می شنویم، این سوال پیش می آید که چرا یک روش بازاریابی باید روی کاهش تقاضا تمرکز داشته باشد؟ برای رسیدن به جواب باید با یک سؤال اساسی شروع کنیم؛ بازاریابی تضعیفی چیست؟

در برخی شرایط یک کسب و کار نیاز به کاهش تقاضا های موجود در بازار دارد. بازاریابی تضعیفی کمک می کند تا میزان تقاضای مشتریان برای خدمات یا محصولات کاهش پیدا کند؛ ولی به طور کامل از بین نرود. امکان دارد این کاهش تقاضا موقت یا دائمی باشد. این مورد بستگی به هدف یک کسب و کار دارد. بازاریابی به روش تضعیفی با نام های بازاریابی کاهش تقاضا یا بازاریابی زدایی نیز شناخته می شود.

کمک گرفتن از بازاریابی کاهش تقاضا
کمک گرفتن از بازاریابی کاهش تقاضا

چه زمانی نیاز به استفاده از بازاریابی تضعیفی است؟

همیشه نیاز به بازاریابی برای کاهش تقاضا نیست. وجود این روش در میان استراتژی های بازاریابی ماهیت و هدف اصلی بازاریابی را تغییر نمی دهد. کمک گرفتن از روش های گوناگون بازاریابی برای رسیدن به فروش محصولات یا افزایش خدمات است. با این حال در برخی شرایط نیاز به استفاده از بازاریابی به روش تضعیفی است. تعریف بازاریابی تضعیفی تا حدودی ما را به این جواب می رساند که چه زمانی باید از این روش بازاریابی استفاده شود.

مدیریت کمبود های موجود

بعضی مواقع امکان دارد با کاهش موجودی محصولات یا کمبود نیروی خدمات مواجه شوید. در این زمان اگر تقاضای بالایی وجود داشته باشد، کسب و کار شما توانایی برآورده کردن آن ها را ندارد. برآورده نکردن تقاضای مشتریان به از دست دادن آن ها ختم می شود. بهترین راه برای مقابله با این وضعیت استفاده از بازاریابی تضعیفی است.

برای همه کسب و کار ها هدف معینی برای فروش محصولات یا ارائه خدمات وجود ندارد. در نتیجه برخی بازاریابی ها به جای تمرکز روی جذب متقاضی و مشتری، روی آموزش یا ایجاد موج جدید در جامعه تمرکز دارند. یکی از شرایطی که در آن نیاز به استفاده از بازاریابی به روش تضعیفی وجود دارد، تغییر الگو های مضر در جامعه است.

اگر قصد گروه تبلیغاتی شما ترغیب مردم برای کاهش مصرف آب و کمک به کمبود آب آشامیدنی در سطح جهان باشد، بازاریابی کاهش تقاضا روشی سودمند به شمار می رود. از این روش می توان برای اصلاح سایر الگو های غلط مانند مصرف بیش از حد فرآورده های قندی، فست فود ها و غذا های کنسروی یا دیگر موارد مشابه استفاده کرد.

نیاز به استفاده از مارکتینگ تضعیفی در شرایط خاص
نیاز به استفاده از مارکتینگ تضعیفی در شرایط خاص

رفع مشکل تولید یا توزیع

بازاریابی تضعیفی در برخی موارد نتایجی کوتاه مدت دارد و در بازه زمانی خاص، تقاضا برای یک خدمت یا محصول را کاهش می دهد. گاهی شرکت ها با مشکلاتی برای تولید محصول مواجه می شوند. امکان دارد توزیع محصول در بازار با چالش هایی رو به رو شود یا نیروی لازم برای ارائه خدمات در یک دوره زمانی مشخص وجود نداشته باشد. با کمک ابزار های بازاریابی کاهش تقاضا می توان به صورت موقت میزان نیاز مشتریان برای دریافت یک محصول یا خدمات را کاهش داد.

حفظ انحصار محصول یا خدمات

یکی دیگر از اهداف بازاریابی کاهش تقاضا، حفظ انحصار است. برخی شرکت ها با محدود نگه داشتن دسترسی به برخی خدمات یا محصولات، آن ها را در اختیار اقشار خاصی از جامعه قرار می دهند. از بازاریابی تضعیفی برای حفظ انحصار یا جلوگیری از دسترسی عمومی به برخی محصولات یا خدمات استفاده می شود. در این حالت دسترسی به این نوع خدمت یا محصول با هزینه ای بسیار بالا امکان پذیر می شود.

انحصاری کردن محصولات خاص با استفاده از مارکتینگ تضعیفی
انحصاری کردن محصولات خاص با استفاده از مارکتینگ تضعیفی

سه مفهوم کلی در بازاریابی کاهش تقاضا

سه مفهوم کلی در روش بازاریابی کاهش تقاضا وجود دارد. این سه مفهوم کمک می کنند تا هدف استفاده از این نوع بازاریابی مشخص شود. با هدف گذاری صحیح، ایجاد نقشه راه برای شروع تبلیغات آسان تر خواهد شد. این تکنیک ها با نام های بازاریابی انتخابی، بازاریابی عمومی و بازاریابی ظاهری شناخته می شوند.

بازاریابی انتخابی

در بازاریابی انتخابی یک شرکت تلاش می کند تا سطح تقاضای طبقه خاصی از مشتریان خود را کاهش دهد. این نوع بازاریابی تضعیفی دلایل متعددی دارد. در برخی شرایط، شرکت قصد دارد شرایطی انحصاری را برای مشتریان وفادار خود ایجاد کند. در مواردی هم ممکن است هدف یک خدمت یا محصول خاص تنها برای گروه خاصی از جامعه، مانند ورزشکاران یا مادران باردار و … باشد. در چنین شرایطی با تقاضای دیگر اقشار جامعه امکان دارد دسترسی گروه هدف به خدمات یا محصولات محدود شود.

آموزش های دیجیتال مارکتینگ برای داشتن بازاریابی موفق
آموزش های دیجیتال مارکتینگ برای داشتن بازاریابی موفق

بازاریابی عمومی

روش بازاریابی عمومی زمانی یک انتخاب هوشمندانه محسوب می شود که قصد اصلاح یک الگوی کلی در جامعه مطرح باشد. این روش بیشتر جنبه آموزشی دارد و کمتر برای تبلیغ محصولات یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد. البته به نوعی می تواند تأثیرات غیر مستقیم نیز داشته باشد. درک این مورد با ذکر یک مثال راحت تر می شود.

تصور کنید هدف تبلیغات شما، کاهش مصرف شکر، قند و فرآورده هایی حاوی این مواد سمی باشد، کمپین تبلیغاتی شما با هدف جلوگیری از بیماری هایی مانند دیابت یا چاقی شدید تشکیل شده و آموزش دیجیتال مارکتینگ دریافت کرده است.

شما با تلاش برای بازاریابی تضعیفی و از بین بردن نیاز مردم به مصرف مداوم فرآورده های قندی، به صورت غیر مستقیم روی دیگر کسب و کار ها اثر می گذارید. شرکت های تولید کننده محصولات ارگانیک یکی از مجموعه های تأثیر گرفته از بازاریابی کاهش تقاضای شما هستند. در حالی که هدف اصلی مارکتینگ شما نبودند.

بازاریابی ظاهری

در شرایطی خاص بازاریابی تضعیفی هدف کاهش تقاضا را ندارد. در این وضعیت با محدود نشان دادن یک خدمت یا محصول، متقاضیان آن افزایشی چشمگیر پیدا می کنند. این نوع استفاده از بازاریابی به روش تضعیفی برای بیشتر کسب و کار ها آشناست. در این حالت مارکتینگ کاهش تقاضا در مسیر هدف اصلی خود پیش نمی رود بلکه در راستای هدف اولیه مارکتینگ عمل می کند.

کاهش تقاضای هدفمند با روش های نوین بازاریابی
کاهش تقاضای هدفمند با روش های نوین بازاریابی

جمع بندی

در میان روش های مختلف بازاریابی، برخی از آن ها ایده هایی تازه هستند؛ به همین دلیل امکان دارد برای برخی افراد نامی ناآشنا باشند. بازاریابی تضعیفی یکی از این روش های نوین است که نیاز به توجه بیشتری دارد. در این نوع بازاریابی، برخلاف دیگر روش های معمول، هدف کاهش تقاضا خواهد بود. این روش گاهی با نام بازاریابی معکوس نیز شناخته می شود، زیرا همواره هدف از بازاریابی ایجاد تقاضا و به دنبال آن یافتن مشتری بوده است.

برای موفقیت در کسب و کار باید از بازاریابی حرفه ای کمک گرفت. شرکت ایان با گردآوری متخصصانی فعال در زمینه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، تیمی قوی را گرد هم آورده است. این مجموعه خدماتی مانند طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی، بازاریابی دیجیتال یا برندینگ را ارائه می دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از راه های تماس موجود در سایت، با کارشناسان شرکت ایان ارتباط برقرار کنید. مشاوران این مجموعه آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

منبع: 000

پیام بگذارید