یکی از راههای رونق کسبوکارهای اینترنتی، تبلیغات و بازاریابی است. در دنیای دیجیتال روشهای تبلیغاتی بسیار متنوعی وجود دارند که با صرف هزینههایی مقرونبهصرفه نتایج مطلوبی را به ارمغان میآورند. تبلیغات کلیکی یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ است و بهطورمعمول نرخ بازده مناسبی دارد. کلیکهای تقلبی یکی از آسیبهای تبلیغات کلیکی برای هر تجارت بهشمار میروند و در اولین فرصت باید شناسایی شده و برای جلوگیری از آنها اقدام شود. در ادامه با راههای شناسایی کلیک تقلبی آشنا میشویم.
کلیک تقلبی چیست و چرا برای وبسایت ارزشی ندارد؟
برای اینکه بتوانید با شناسایی کلیک تقلبی جلوی ضرر را بگیرید، ابتدا باید با ماهیت این کلیکها آشنایی داشته باشید. یکی از روشهای تبلیغات، درج بنر تبلیغاتی در سایتهای گوناگونی است که مخاطبان کسبوکار شما از آنها استفاده میکنند. با این روش، بنر سایت شما دیده میشود و کاربران کنجکاو برای بازدید از سایت شما روی تبلیغ کلیک میکنند. بعد از کلیک روی تبلیغ، این مورد که شما صفحه درستی را برای فرود انتخاب کرده باشید، کاربر را به مخاطب سایتتان تبدیل میکند.
تبلیغات کلیکی برای صفحه فرود سایت نرخ بازدید ایجاد میکنند و بر اساس زمانیکه کاربر در صفحه میماند، برای سایت شما ترافیک بههمراه دارند. درنهایت شما باید بهازای هر کلیک روی بنرتان و تعداد کاربرانی که وارد صفحه سایت شما میشوند، هزینه تبلیغات را به سایت مرجع پرداخت کنید. در این صورت شاید تصور کنید کلیکهای فیک ضرری ندارند و برای صفحه سایت شما نرخ بازدید و ترافیک را فراهم میکنند و از خود بپرسید، ایراد کلیک تقلبی چیست؟
کلیکهای تقلبی توسط ربات یا افراد سایتی که سفارش تبلیغات کلیکی را دریافت کرده، انجام میشوند. کاربری وجود ندارد که در صفحه سایت شما باقی بماند و ترافیک سایت را افزایش دهد. ازآنجاییکه کاربری روی بنر تبلیغاتی کلیک نمیکند، هرچقدر که برای صفحه فرود سایتتان تلاش کرده باشید، بازهم نمیتوانید کاربران را به مخاطبان سایت و مشتریان خدمات یا محصولاتتان تبدیل کنید. کلیکهای تقلبی نرخ پرش صفحه را بالا میبرند و به سئوی سایت آسیب میرسانند؛ به همین دلیل شناسایی کلیک تقلبی اهمیت دارد.
6 نشانه برای شناسایی کلیک تقلبی
شما برای جلوگیری از کلیک تقلبی و ضررهای آن، ابتدا باید متوجه این کلیکها شوید. هراندازه هم که کلاهبرداران حرفهای باشند،کلیکهای تقلبی از خود رد بهجا میگذارند. شما با دیدن هر یک از نشانههای زیر باید به تبلیغات کلیک تقلبی شک کنید و برای پیگیری آنها اقدام کنید.
کلیکها بهصورت ناگهانی افزایش مییابند
حتی اگر بهترین بنر را تهیه کرده باشید و مناسبترین سایت را برای قرار دادن آن انتخاب کنید، بازهم نرخ کلیکهای بنر شما به آهستگی و غیریکنواخت افزایش مییابد. برخی روزها امکان دارد تعداد بالایی کلیک داشته باشید؛ درحالیکه روز دیگر تعداد کلیکهای بنر شما انگشتشمار باشد. اگر همهروزه نرخ بالایی از کلیک را دریافت میکنید که تعداد آنها یکنواخت به نظر میرسد، باید به فکر شناسایی کلیک تقلبی بیفتید.
نرخ پرش بالا و نرخ تبدیل پایین
شما همواره باید صفحه فرود تبلیغات کلیکی را تجزیهوتحلیل کنید. اگر بر اساس نرخ کلیک و بازدیدی که صفحه فرود شما دارد، نرخ پرش صفحه بالا است و نشان میدهد کاربران در صفحه شما باقی نمیمانند، برای شناسایی کلیک مشکوک اقدام کنید. یکی دیگر از نشانههای کلیکهای تقلبی و دروغین، پایین بودن نرخ تبدیل است.
قبل از درخواست برای تبلیغات کلیکی، برای به دست آوردن نرخ تبدیل پیشبینیهایی صورت میگیرد. این پیشبینیها تقریبی هستند و برای جلوگیری از زیان خواهند بود؛ ولی دید خوبی برای شناسایی کلیک فیک ارائه میدهند. اگر نرخ تبدیل باتوجهبه بازدیدها و تعداد کلیکها بسیار کمتر از حداقل پیشبینی و انتظار شما است، باید پیگیری را آغاز کنید.
سایتهای مبدأ را بررسی کنید
یکی از راههایی که به شما کمک میکند تا سریعتر بتوانید برای شناسایی تقلب کلیکی اقدام کنید، بررسی کردن سایتهایی است که تبلیغات شما در آنها به نمایش درمیآید. بهصورت هفتگی یا روزانه باید سایتهایی را که تبلیغات شما در آنها درج میشوند، بررسی کنید. اگر این سایتها هیچ ارتباطی با کسبوکار شما ندارند، تعداد قابلتوجهی از کلیکها فیک و بیارزش خواهند بود.
روند کمپین تبلیغاتی خود را با دیگر تجارتهای مشابه مقایسه کنید
اگر ناگهان متوجه بالا رفتن نرخ کلیکهای صفحه وبسایت خود شدهاید، نگران نباشید. یکی از قدمهای مهمی که به شما برای شناسایی کلیک تقلبی کمک میکند، بررسی کمپینهای تبلیغاتی مشابه است. در برخی روزهای سال یا در موقعیتهای خاص، تعداد کلیک تبلیغات قرارگرفته روی برخی سایتهای تبلیغاتی، رشدی چشمگیر دارند و این نشاندهنده تقلبی بودن کلیکها نیست.
بهعنوانمثال اگر سایت شما متعلق به زیورآلات زنانه باشد یا انواع لوازمآرایشی را به فروش میرسانید، در زورهای زن و مادر یا نزدیکی ایام عید و دیگر مناسبتهای رسمی و شاد کشور، نرخ کلیک تبلیغات شما افزایش پیدا میکند. اگر برای تبلیغات شما، سایت مناسبی انتخاب شده باشد، رشد کلیکها در چنین روزهایی چشمگیر است. بررسی کمپینهای تبلیغاتی مشابه برای تجارتهایی مشابه کسبوکارتان، این امکان را میدهد که راحتتر به شناسایی کلیک تقلبی بپردازید.
چگونه بعد از شناسایی کلیک تقلبی اثرات مخرب را از بین ببریم؟
اگر از فیک بودن کلیکها مطمئن نیستید، بهتر است از بازاریابی مجدد برای شناسایی کلیک تقلبی استفاده کنید. در این روش تبلیغات شما تنها برای افرادی که با یکبار مشاهده آن، فعالیتی در سایت انجام دادهاند، به نمایش درمیآید و افرادی که بعد از دیدن تبلیغ، صفحه فرود را بهسرعت ترک کردهاند، قادر به دیدن مجدد تبلیغ شما نخواهند بود!
اگر از تقلبی بودن کلیکها اطمینان دارید، باید در کوتاهترین زمان و اولین فرصت برای جلوگیری از آثار مخرب آن اقدام کنید. در قدم اول باید جلوی کلیکهای تقلبی بیشتر را بگیرید و برای این کار میتوانید از گوگل ادوردز برای شناسایی کلیک تقلبی و جدا کردن آنها از کلیکهای حقیقی کمک بگیرید.
بعدازاینکه IP کلیکهای تقلبی را شناسایی کردید، از محدودیت IP گوگل ادوردز استفاده کنید. شما باید IP های تعیینشده را در برگه تنظیمات IP در گوگل ادوردز وارد کنید و به این روش، هیچ ورود و کلیکی از آیپیهای تعیینشده نخواهید داشت.
بعد از مسدود کردن کلیکهای تقلبی باید به گوگل گزارش دهید تا از پنالتی گرفتن سایتتان جلوگیری کنید. گوگل روشهایی قوی و کارآمد برای بررسی و شناسایی کلیک تقلبی دارد. با گزارش به گوگل، رباتهای آن با دقت بیشتری کلیکهای سایت شما را بررسی میکنند و برای جلوگیری از ورود کلیکهای فیک به سایتتان اقداماتی را انجام میدهند. در آخر نیز اخطار به سایت تبلیغکننده داده میشود و سایت شما از پنالتی در امان میماند.
شناسایی مجموعهای معتبر برای دریافت خدمات دیجیتال مارکتینگ
تا زمانیکه تجارت وجود و مردم برای تبادل کالا یا ارائه خدمات به سراغ تجارت میروند، افرادی سودجو تلاش میکنند تا از راههای نادرست و با کلاهبرداری کردن سود زیادی را در زمان کوتاه به دست بیاورند. افراد کلاهبردار به عواقب کارهای خود توجهی ندارند و به ضررهای ایجادشده نمیاندیشند. در دیجیتال مارکتینگ از تبلیغات کلیکی برای بالا رفتن نرخ بازدید وبسایت استفاده میشود. فرد متقاضی این تبلیغات باید هزینه تبلیغ را بهازای تعداد کلیکها بپردازد و در اینجا پای کلاهبرداران به عرصه باز میشود.
افراد سودجو از کلیکهای تقلبی استفاده میکنند تا پول بیشتری از افراد متقاضی تبلیغات کلیکی بگیرند. کلیکهای تقلبی نهتنها سودی برای وبسایت ندارند و هزینه تبلیغات را بالا میبرند؛ بلکه امکان دارد با دریافت اخطار از سمت گوگل برای وبسایت مشکلات متعددی را به وجود بیاورند؛ به همین دلیل همواره باید تبلیغات خود را به مجموعهای معتبر بسپارید.
آژانس دیجیتال مارکتینگ ایان با کمکگرفتن از افرادی متخصص و مجرب انواع خدمات طراحی سایت، سئو و بهینهسازی سایت یا خدمات دیجیتال مارکتینگ را ارائه میکند. متخصصان ایان تیم از بهترین و مؤثرترین تکنیک های فروش و بازاریابی استفاده میکنند. با کمک کارشناسان ایان بهراحتی میتوانید برای شناسایی کلیک تقلبی اقدام کنید و جلوی ضررهای کلیکهای فیک را بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با استفاده از شمارههای موجود در سایت، با مشاوران ایان تماس بگیرید.