تجزیه و تحلیل تبلیغات فیلم باربی

تصویر باربی و کن در فیلم باربی مربوط به مقاله تجزیه و تحلیل تبلیغات فیلم باربی

در زمینه‌ی تجزیه و تحلیل تبلیغات فیلم باربی هرآنچه می‌خواهید بدانید را در این مقاله پیدا خواهید کرد. فیلم سینمایی باربی Barbie 2023 اولین لایو اکشن از این عروسک است که به کارگردانی گرتا گرویگ به روی پرده‌های سینما رفت. ولی با وجود هزینه‌ی عظیمی که خرج این فیلم شد، فروش گیشه‌های آن خیلی زود این مبلغ را جبران کرد. به نظر شما چه چیزی باعث شد که انقدر باربی بر سر زبان‌ها بیفتد؟ قطعاً برنامه‌ریزی دقیقی برای آن صورت گرفته که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

تبلیغات فیلم باربی ۲۰۲۳

برای آشنایی و بررسی تبلیغات فیلم باربی 2023 اول باید از خود پروژه بیشتر بدانیم. در واقع پروژه‌ی این فیلم برای اولین بار در سال 2009 استارت خورد. این اثر را کمپانی یونیورسال پیکچرز و مارک لارنس به صورت مشترک بر عهده گرفتند ولی خیلی زود رها شد و به سرانجام نرسید.

در سال 2014 شرکت متل (Mattel) (سازنده‌ی عروسک باربی) با کمپانی سونی پیکچرز قراردادی امضا کرد که در کمال تعجب این همکاری نیز با شکست مواجه شد. انگار تولید فیلم سینمایی باربی طلسم شده بود؛ ولی این پروژه نهایتاً در سال 2022، جانی دوباره گرفت و اولین تیزر آن در 16 دسامبر سال 2022 منتشر شد. یکی از دلایل اصلی توجه جهانی به این فیلم در تجزیه و تحلیل تبلیغات فیلم باربی بازیگران مشهور آن هستند.

بازیگران این فیلم ستارگانی از جمله مارگو رابی (در نقش باربی) و رایان گاسلینگ (در نقش کن) هستند. ترانه‌سراهای این فیلم هم هنرمندانی همچون نیکی میناژ، دوا لیپا و آیس اسپایس هستند که از آهنگ باربی گرل قدیمی موسیقی جدیدی مخصوص این فیلم ساخته‌اند.

بررسی کمپین تبلیغات باربی

اگر بخواهیم به بررسی کمپین تبلیغات باربی بپردازیم باید بدانیم که به طور کلی، در تبلیغات فیلم‌ها معمولاً از یک سری تکنیک‌های بازاریابی مختلف برای انتقال داستان، شخصیت‌ها و ژانر فیلم کمک می‌گیرند.

تصویر مارگو رابی در نقش باربی و رایان گاسلینگ در نقش کن در مقاله تجزیه و تبلیغات فیلم باربی

برخی از عناصر معمول یک تبلیغ فیلم این موارد می‌باشد:

  1. ژانر: تبلیغات ممکن است ژانر فیلم مانند کمدی، درام، ترسناک یا اکشن را مشخص کند تا به مخاطبان کمک کند بفهمند این فیلم مورد علاقه‌شان خواهد بود یا خیر.
  2. بازیگران و عوامل: در تبلیغات ممکن است برخی از بازیگران سرشناس و عوامل اصلی فیلم فعالیت‌هایی انجام دهند تا در اطراف فیلم سر و صدا ایجاد کنند و هیجانات را برانگیزند.
  3. داستان: تبلیغات ممکن است یک خط داستانی کوتاه یا خلاصه داستان را ارائه دهد تا به مخاطبان برساند که فیلم درباره چه چیزی است و انتظار چه چیزی را باید داشته باشند.
  4. جلوه‌های بصری: تبلیغات همچنین ممکن است برخی از جلوه‌های بصری، جلوه‌های ویژه یا فیلمبرداری خیره‌کننده‌ی فیلم را برای برانگیختن علاقه و نشان دادن کیفیت تولید فیلم به نمایش بگذارد.
  5. تاریخ انتشار: آگهی ممکن است تاریخ اکران فیلم را برجسته کند تا مخاطبان را تشویق کند که برای دیدن آن در سینماها یا پلتفرم‌های پخش، برنامه‌ریزی کنند.

البته این روش‌ها ممکن است بسته به مخاطب هدف، بودجه و استراتژی بازاریابی فیلم متفاوت باشد ولی مهم است که به یاد داشته باشید در تجزیه و تحلیل تبلیغات فیلم باربی (البته نه فقط باربی هر فیلم سینمایی) برای جلب توجه بینندگان بالقوه، ایجاد علاقه به فیلم و تشویق فروش بلیط، جریانی از پیش تعیین شده دارد.

حال در زمینه تجزیه و تحلیل تبلیغات فیلم باربی بیایید ببینیم که این فیلم برای دیده شدن از چه تکنیک‌های بازاریابی‌ای استفاده کرده است.

چطور تبلیغات باربی را سر زبان ها انداخته؟

سؤالی که بعد از سر و صدا کردن باربی و جهانی شدن آن، برای خیلی‌ها به وجود آمد “چطور تبلیغات باربی را سر زبان ها انداخته؟” خبرهای عجیب و غریبی که در حواشی ساخت این فیلم به گوش ها میرسید،  بودجه‌ی عظیم ساخت آن، تصاویر پشت صحنه و قطعا بازیگران سرشناس، همگی برای سر زبان‌ها افتادن کافی بودند. در تجزیه و تحلیل تبلیغات فیلم باربی به این نتیجه رسیدیم که متل سال‌ها برای این فعالیت‌ها برنامه‌ریزی کرده بود پس جای تعجبی ندارد که از خبر ساخت و تاریخ انتشار آن تمام مردم جهان باخبر باشند. از کوچک و بزرگ گرفته همگی منتظر لحظه اکران این فیلم بودند. بیایید به صورت جز به جز تبلیغات فیلم باربی را بررسی کنیم.

  • استفاده از اشخاص معروف: همانطور که پیش‌تر اشاره شد بازیگران نقش اصلی فیلم باربی 2023 اشخاص معروفی هستند، حتی موسیقی متن این فیلم را خوانندگان مشهوری بر عهده گرفته‌اند که این خود باعث میشد حتی اگر مخاطبان، جذب داستان باربی نشده باشند، فقط برای تماشای هنرپیشگی بازیگران و شنیدن صدای خواننده‌ی محبوبشان به سمت صندلی‌های سینما کشیده شوند.
  • مقدمه چینی در رسانه ها: هنگام اکران فیلم سینمایی باربی 2023، مارگو رابی (بازیگر نقش اصلی زن) برای افتتاح فیلم در شهرهای مختلف حضور پیدا کرد. ولی اقدامی که او برای دیده شدن انجام داد این بود که در این مراسم‌ها لباس‌هایی الهام گرفته از لباس‌های واقعی عروسک باربی می‌پوشید. همین اقدامات کوچک باعث می‌شود، مخاطبان مشتاق‌تر از قبل به سمت گیشه‌های بلیط فروشی حرکت کنند.
  • ساخت خانه های صورتی: در مالیبو اقدام به ساخت خانه‌های صورتی عروسک باربی کردند و این خانه‌ها را به طرفداران آن کرایه می‌دهند. حرکتی از پیش تعیین شده که باعث جذب مخاطب می‌شود و قطعاً به طرفداران باربی لند خواهد افزود.
خانه صورتی باربی در مقاله تجزیه و تحلیل تبلیغات فیلم باربی
  • قدرت صورتی بیلبوردها: در شهرهای مختلف جهان بلیبوردهایی صورتی به چشم می‌خورد که تاریخ اکران فیلم بر روی آن درج شده بود. این‌گونه حتی اگر شخصی باشید که علاقه‌ای به باربی و فیلمی که برایش ساخته‌اند نداشته‌اید باز هم از تاریخ شروع نمایش باخبر هستید.
  • خبرهای حاشیه‌ای: خبرهایی که پیرامون ساخت فیلم باربی به بیرون درز می‌کرد باعث میشد همه راجع به این فیلم صحبت کنند و ذهن را خود به خود برای دیدنش کنجکاو میکرد. به عنوان مثال این یکی از تیترهای خبری خیلی از کشورهای جهان شده بود: “کمبود رنگ صورتی در جهان!” زیرا طراح صحنه‌ی فیلم اذعان داشته که برای ساخت دکور فیلم آنقدر از رنگ صورتی استفاده کرده‌اند که باعث شده دنیا با کمبود این رنگ مواجه شود.
  • تغییر اسم ایستگاه مترو: با نزدیک شدن به مراسم افتتاح فیلم در لندن ایستگاه مترو باربیکن نام خود را به باربی-کن تغییر داد و یک ماشین فضایی صورتی هم در تاوربریج دیده شد.
  • همه چیز صورتی: واقعا در تمام شهرها اینگونه به نظر می‌رسید که هر طرف سرت را بچرخانی صورتی می‌بینی. دلیلش هم مشخص است؛ کمپانی صاحب برند باربی در این برهه از زمان، بیشتر سود خود را از طریق فروختن کالاهای دیگر دارد به دست می‌آورد تا خود فیلم.
تیشرت سفید باربی یکی از محصولات جانبی در حواشی فیلم باربی در مقاله تجزیه و تحلیل تبلیغات فیلم باربی

شرکت متل فقط در حال فروختن یک فیلم نیست، او در حال فروش سبک زندگی باربی است.

کلام آخر

در این مقاله به نقد و بررسی بازاریابی فیلم باربی پرداختیم. در طول تجزیه و تحلیل تبلیغات فیلم باربی به این نکته پی بردیم که با وجود بودجه‌ی 150 میلیون دلاری خرج شده برای ساخت این فیلم، تنها با گذشت سه روز از اکران آن، موفق شده است در گیشه داخلی 337 میلیون دلار فروش داشته باشد. باربی رکورد جدیدی در میان فیلم‌هایی که توسط زنان ساخته شده‌اند را به جای گذاشت. تا قبل از این، رکورد دست فیلم “کاپیتان مارول” به کارگردانی “آنا بودن” و “رایان فلک” بود که در سال 2019، 153 میلیون دلار در زمان اکران فروش داشته است. فروش فوق‌العاده‌ی فیلم باربی موفقیتی بزرگ بوده است که با برنامه ریزی و مارکتینگ صحیح به ثمر نشست.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایان برای ارائه‌ی تکنیک‌های بازاریابی جهت ارتقای کسب و کار شما می‌کوشد تا با مشاوره‌ی صحیح و انجام خدماتی همچون آموزش و تبلیغات به موفقیت لبخند بزنید.

پیام بگذارید