ریبرندینگ های ایران

تصویر گرافیکی از پروسه ی ریبرندینگ های ایران

ریبرندینگ های ایران، و معروف ترین ریبرندینگ های سال 1402 را در این مقاله مطالعه خواهیم کرد. ولی قبل از همه یک توضیح مختصر راجع به مفهوم ریبرندینگ داشته باشیم.

ریبرندینگ به فرآیند تغییر تصویر، نام یا هویت یک محصول، خدمات یا شرکت اشاره دارد. این مسئله، یک رویکرد استراتژیک است که برای ایجاد ظاهر و احساسی نو به یک برندِ قدیمی انجام می‌شود. این کار به منظور جذب مشتریان جدید یا جذب مجدد مشتریان فعلی صورت می‌گیرد.

ریبرندینگ نه تنها شامل تغییر عناصر بصری مانند لوگو، رنگ‌ها و بسته‌بندی ظاهری، بلکه بازتعریف موقعیت، ارزش‌ها و پیام‌های برند نیز می‌شود. این موضوع می‌تواند خودش یک تعهد مهم باشد که نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای دقیقی دارد تا به طور مؤثر تغییرات مورد نظر را به مخاطبان هدف منتقل کند. حالا که فهمیدیم ریبرندینگ چیست برویم و نگاهی به ریبرندینگ های اخیر ایران بیندازیم.

چرا شرکت ها ریبرندینگ می کنند؟

قبل از خواندن مقاله ریبرندینگ های ایران بهتر است بدانید چرا شرکت ها ریبرندینگ می کنند؟ اصلاً مزیت ریبرندینگ چیست؟ در اینجا به چند مزیت کلیدی اشاره می‌کنیم:

  1. جذب مشتریان جدید: ریبرندینگ می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا مخاطبان جدیدی پیدا کند و مشتریان بیشتری را جذب کند. با تازه کردن ظاهر و احساس برند و ترویج جنبه‌های جدید کسب‌وکار، ریبرندینگ فرصت‌هایی را برای ارتباط با جمعیت‌های هدف مختلف ایجاد می‌کند.
  2. بهبود درک مشتری: یک تلاش موفق برای ریبرندینگ می‌تواند درک مشتریان از یک شرکت را افزایش دهد. با به‌روزرسانی تصویر و هویت بصری برند، ریبرندینگ می‌تواند ارتباط مثبتی ایجاد کند و اعتماد و وفاداری مشتری را بهبود بخشد.
  3. افزایش ارتباط بازار: با تکامل و پیشرفت بازار، حفظ موقعیت فعلی و روند رو به رشد داشتن ضروری است. ریبرندینگ به کسب و کارها اجازه می دهد تا با روندهای در حال تغییر، ترجیحات مشتری و استانداردهای صنعت سازگار شوند. این موضوع به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مزیت رقابتی خود را در بازار حفظ کنند.
  4. افزایش تمایز برند: ریبرندینگ فرصتی را برای متمایز ساختن یک برند از رقبای خود فراهم می‌کند. با ایجاد یک هویت منحصربه‌فرد، برندسازی مجدد شرکت‌ها را قادر می‌سازد برجسته‌تر باشند و ارزش واقعی و متمایز خود را به نمایش بگذارند.
  5. الهام بخشیدن به روحیه کارکنان: ابتکارات ریبرندینگ می‌تواند شرکت را از درون جوان کند. هنگامی که کارکنان سازمان، خود را در حال تحول و پذیرش تغییر می‌بینند، روحیه‌شان تقویت می‌شود، رضایت کارکنان افزایش می‌یابد و محیط کاری مثبت‌تر خواهد شد.

توجه به این نکته مهم است که ریبرندینگ باید با دقت برنامه‌ریزی و اجرا شود تا با اهداف، ارزش‌ها و بازار هدف شرکت همسو شود. جستجوی مشاوره حرفه‌ای و انجام تحقیقات بازار کامل می‌تواند به تضمین موفقیت‌آمیز فرآیند تغییر نام تجاری کمک کند. شرکت دیجیتال مارکتینگ ایان در این زمینه با انجام مشاوره‌ی حرفه‌ای کسب و کار شما در این زمینه کمک‌کننده است. در ادامه ریبرندینگ های ایران را مطالعه کنید.

ریبرندینگ های اخیر ایران

در ادامه قصد داریم به مهم ترین ریبرندینگ های اخیر ایران بپردازیم.

دیجی کالا

دیجی کالا از سال 1385 تا سال 1399 تحولات اساسی‌ای داشته و هنوز هم این فروشگاه بزرگ اینترنتی، شناخته‌شده، رو به پیشرفت و موفق عمل می‌کند. در سال‌های اخیر، دیجی کالا تصمیم گرفت لوگوی خود را تغییر دهد و برای این تغییر اینگونه دلیل آورد: “ما می‌خواهیم تمام مردم ایران حتی دوردست‌ترین روستاهای کشور، به خرید آنلاین دسترسی داشته باشند بنابراین فرقی نمی‌کند کجای ایران باشید ما آن را به شما می‌رسانیم. با تغییر هویت بصری دیجی کالا و استفاده از طرح لبخند، به مخاطبانمان تلاش خود را  برای ثبت کردن تجربه‌ای خوشایند از خرید نشان می‌دهیم.”

تصویر تغییر لوگوی دیجی کالا جز ریبرندینگ های ایرانی که موفق عمل کرده

همزمان با تغییر لوگو، طرح بسته‌های ارسالی، لوگوی شبکه‌های اجتماعی، لوگوی اپلیکیشن، ساختار سایت و… نیز تغییر کرد. از آنجا که از آخرین ریبرندینگ دیجیکالا خیلی وقت بود که میگذشت این تغییر توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. این فروشگاه اینترنتی با استفاده از طرح لبخند در لوگوی خود، انتقادهای بسیاری را به جان خرید چرا که شباهتی اجتناب‌ناپذیر به طرح لبخند آمازون داشت و همه به اصطلاح می‌گفتند “چرا دیجیکالا از روی آمازون اسکی رفته؟ مگر طرح قحط بود؟”؛

ولی با تمام این‌ها، اعتراضات و انتقادها با همان توضیحی که دیجیکالا در مورد فلسفه‌ی طرح لبخندش مطرح کرد ناپدید شد. در مورد رنگ قرمز لوگو که اصلاً نیازی به صحبت نیست، آنقدر این رنگ به دل نشسته و شناخته شده است که دقیقا همه جا از عبارت قرمز دیجی‌کالایی یاد می‌کنند.

خلاصه که همه جا از این تغییر دیجیکالا به عنوان یک نمونه‌ی موفق یاد می‌شود 😊

اسنپ

یکی از ریبرندینگ‌های ایران که پرچالش بود و با مخالفت‌ها و اعتراضات گسترده‌ای همراه بود، مربوط به ریبرندینگ اسنپ است؛ هرچند این موضوع جزئی جدایی‌ناپذیر از ریبرندینگ هر شرکت است. طبق تجربه، حتی معروف‌ترین برندهای دنیا نیز با انجام این کار مخالفان زیادی را برای خود دست و پا کردند ولی شما با این کار سه گروه مخاطب خواهید داشت؛ یا اعتماد می‌کنند و وفادارتر می‌شوند یا می‌روند و پشت سرشان را نگاه نمی‌کنند یا می‌مانند و منتظرند شما قانعشان کنید که کار شما درست بوده است.

اگر کار شما درست بوده باشد حتی اگر عده‌ای از آدم‌های خود را از دست بدهید، با شناخته‌شده‌تر شدنتان، آدم‌های بیشتری را به مشتری خود تبدیل و جایگزین خواهید کرد پس نیازی نیست نگران باشید. اسنپ نیز نمونه‌ای خلاقانه، با ذکاوت و ریبرندینگی بی‌نظیر محسوب می‌شود.

تصویر تغییر لوگوی اسنپ جز ریبرندینگ های ایرانی که موفق عمل کرده

در واقع اسنپ با تغییر کاربری و تبدیل شدن به سوپراپ مجبور به تغییر لوگوی خود بود. ولی چیزی که نظر منتقدین را جلب کرده بود استفاده از علامت تعجب در لوگو بود چرا که می‌گفتند این کار کپی کردن از آرم یاهو است و اصلا جالب به نظر نمی‌آید؛ یا حتی برخی می‌گفتند رنگ سبز آن از لوگوی اسپاتیفای برداشته شده است، ولی چیزی که آن‌ها را آرام کرد، گذر زمان و دیدن کمپین‌های اسنپ بود. استفاده‌های هوشمندانه از این قسمت لوگو، رنگ و لعاب، شکل و شمایل و ظاهر کلی آن آنقدر به جا، تیزهوشانه، پرکاربرد و زیبا بود که باعث شد بیش از پیش در دل‌ها جا باز کند.

تصویر کمپین های اسنپ با استفاده از لوگوی جدید جز ریبرندینگ های ایرانی که موفق عمل کرده

چه مخالفان بخواهند یا نه، فعلا که اسنپ با همین لوگو شماره یک تاکسی اینترنتی کشور است و حریف می‌طلبد. این ریبرندینگ، تاکنون جز موفق‌ترین ریبرندینگ های ایران بوده است.

کافه بازار

ریبرند کافه بازار یک و نیم سال به طول انجامید و نتیجه‌ی آن نیز شگفت‌انگیز بود. با انتشار نسخه‌ی 8 کافه بازار و اضافه شدن خدمات جدیدی مثل فعال شدن سپر امنیت برای بازی‌ها و برنامه‌ها، همچنین نمایش رایگان فیلم و سریال‌، لوگوی این اپلیکیشن محبوب هم تغییر کرد. البته از آنجا که ماهیت بازار، همان بازار است پس المان سبد نیز سر جایش باقی می‌ماند. تنها تغییراتی در شکل و ظاهر این سبد صورت گرفته است که به خوبی و به روزتر از قبل با مخاطبین خود ارتباط برقرار می‌کند.

تصویر تغییر لوگوی کافه بازار جز ریبرندینگ های ایرانی که موفق عمل کرده

با این تغییر چشمگیر، قطعا برای بازار هم کسانی بودند که حرف در بیاورند و بگویند رنگ سبزش را از اسنپ قرض گرفته است ولی این صحبت را میگذاریم پای ندانستنشان چرا که بازار از قدیم‌الایام این رنگ را همه جا همراه خود داشت پس چرا که نه؟ منطقی است رنگ سبد را به همان سبز همیشگی رنگ‌آمیزی بکنند. ریبرندینگ کافه بازار، جز ریبرندینگ های ایرانی بود که تا حدودی عالی ظاهر شد.

تپسی

و تپسی آخرین شرکت معروفی که با عوض کردن هویت بصری خود نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرد. آن زمان که لوگوی فعلی رونمایی نشده بود، اگر از شما می‌پرسیدند لوگوی تپسی چگونه است در جواب چه میگفتید؟ شاید اگر باهوش بودید به رنگ مشکی آن اشاره می‌کردید. درست است لوگوی قدیمی تپسی عمرش به سر رسیده بود و کاملاً وقت آن شده بود که شکل و شمایل دیگری به خود می‌گرفت. این تغییرات از نظر شما چگونه است؟

تصویر تغییر لوگوی تپسی جز ریبرندینگ های ایرانی که موفق عمل کرده

تپسی رنگ نارنجی جیغ را برای خود برگزید زیرا که یادآور تاکسی‌های نوستالژی قدیمی برای مردم است؛ علاوه بر این هیچکدام از رقبا از این رنگ استفاده نکرده و تپسی اینگونه راحت‌تر در ذهن‌ها به جای می‌ماند. خطوط صافی که در لوگو استفاده شده، هم به نشانه‌ی حرف “ت” “تپسی” است و هم خطوط خیابان. به قول خود تپسی” واقعاً گلویمان پیش این لوگو گیر کرده بود.”

هر چند این لوگو ایده‌ای کپی شده از برند “ornikar” تاکسی اینترنتی‌ای در فرانسه می‌باشد، ولی از حق نگذریم کپی به جا و قشنگی است.

تصویر کپی برداری لوگوی تپسی از لوگوی تاکسی اینترنتی اُرنیکا جز ریبرندینگ های ایرانی که موفق عمل کرده

لوگوی جدید تپسی در مینیمال‌ترین حالت ممکن، حس سرعت، سبقت، تاکسی، حرکت، خیابان، شادی و نوستالژیک بودن را به خوبی منتقل می‌کند.

تغییر از رنگ مشکی که سالیان سال از آن در تمام صنایع استفاده می‌شود و به چشم اصلاً خاص نیست خود، یک حرکت بسیار مثبت به حساب می‌آید.

با تغییر لوگوی تپسی چه اتفاقاتی رخ داد؟

استفاده از یک فونت ثابت (فونت دانا)، تعیین پالت رنگی، تصویرسازی، طراحی آیکون، رنگ و لعاب جدید به سایت و به طور کل بازآفرینی برند تپسی کاملا مثبت و به جا بود. همزمان با این تغییرات، اپلیکیشن هم با طراحی جسورانه‌تر و امکاناتی بهتر آپدیت شد. می‌توان گفت این ریبرندینگ برای تپسی موفقیتی عالی به همراه داشت و به او اجازه‌ی ماندن و نفس کشیدن در رقابت تنگاتنگ تاکسی‌های اینترنتی مطرح ایران را داد.

ریبرندینگ های سال ۱۴۰۲

سیب اپ

بالأخره بعد از 8 سال اتفاق افتاد! ریبرند سیب اپ جز خبرهای مسرت‌بخش ریبرندینگ های سال 1402 بود که در خرداد ماه صورت گرفت. سیب اپ، اپلیکیشنی مخصوص کاربران آیفون است که چیزی حدود 65 تا 70 درصد ایرانی‌های صاحب آیفون از آن استفاده می‌کنند. درست است که این اپ فقط 8 سال دارد ولی با گذر زمان و تغییر سبک طراحان لوگو، این مجموعه نیز ریسک تغییر را به جان خرید و با ریبرندینگ لوگو و لوگوتایپ خود، سعی در همسوسازی آیکون اپ با دیگر اپ‌های آیفون کرد.

تصویر تغییر لوگوی سیب اپ جز ریبرندینگ های ایرانی که موفق عمل کرده

این تغییر برای این شرکت موفقیت‌آمیز بود. از نظر شما چطور؟

علی بابا

خبری که در هفتم خرداد ماه باعث غافل‌گیری همه شده بود، ریبرندینگ علی بابا بود، این بار با تغییر زیاد. رونمایی از لوگوی جدید این شرکت که بسیار مینیمال‌تر از گذشته طراحی شده بود، باعث شد نظر منتقدین زیادی را در فضای مجازی به خود جلب کند. انتقادهای تندی که کاربران نسبت به این ظاهر جدید علی بابا داشتند در هر صورت باعث نشد این شرکت بیانیه‌ای را مخصوصشان منتشر کند. البته که همزمان با تغییر لوگو، خود علی بابا کنفرانسی درست و حسابی برای توضیح فلسفه‌ی تغییر هویت بصری برگزار کرد که در آن افراد زیادی از حوزه‌ی طراحی و مارکتینگ حضور داشتند و همین نیز برای جلب نظر اکثریت کافی بود.

تصویر تغییر لوگوی علی بابا جز ریبرندینگ های ایرانی که موفق عمل کرده

مدیر ارشد مارکتینگ علی بابا اظهار داشته است که برای ادامه‌ی کار به خاطر تغییر و تنوع سرویس‌های گردشگری این تغییر نیاز بوده است. مدیر استودیو دیزاین علی بابا هم در ادامه‌ی کنفرانس مذکور راجع به تحقیقات بازاری برای این ریبرندینگ های ایرانی که تقریبا دو سال به طول انجامید صحبت کرد و آن را به طور مفصل برای همگان توضیح داد.

بیت پین

بیت پین نام شرکت صرافی است که دوازده سال از فعالیت آن می‌گذرد. به دلیل داشتن قابلیت ترید همتا به همتا ارزهای دیجیتال از دیگر رقبای خود پیشی گرفته بود. مدیر مارکتینگ این شرکت اذعان داشته است به خاطر ورود بیت پین به فصلی جدید، پس هویت بصری آن نیز نیازمند تغییر بوده است. این تغییرات در دهم خرداد به خوبی روی تمام شبکه‌های اجتماعی و سایت این شرکت اعمال شد.

تصویر تغییر لوگوی بیت پین جز ریبرندینگ های ایرانی که موفق عمل کرده

علاوه بر تغییر هویت بصری، تغییرات چشمگیری در سایت بیت پین رخ داد. اضافه شدن خدماتی همچون افزایش تعداد کوین‌های قابل معامله، کاهش کارمزد، افزایش سرعت محصول، ارائه‌ی صفحه‌ی ترید حرفه‌ای و جدید، کوتاه شدن مسیر احراز هویت و افزایش سرعت برداشت و واریز بخشی از این تغییرات هستند. این شرکت نیز جز خوبان ریبرندینگ های ایرانی می‌باشد.

مگنت

مگنت را که دیگر همه می‌شناسند، شرکتی که خدمات دیجیتال مارکتینگ ارائه می‌داد هم با ریبرندینگ خود قدمی بلند به سمت پیشرفت و شناخته‌شده‌تر شدن برداشت. طبق فرمایشات مدیر عامل این آژانس تبلیغاتی، لوگوی قدیمی نمی‌توانست به خوبی اهداف و خدمات جدید ما را در حوزه‌های مختلف دیجیتال پوشش دهد بنابراین مجبور به تغییر آن شدیم.

تصویر تغییر لوگو مگنت جز ریبرندینگ های ایرانی که موفق عمل کرده

این لوگو هم طراحی مدرن‌تری دارد هم نماد پویایی، تحرک، هوشمندی و خلاقیت است. قطعاً این تغییر برای آژانس مگنت مفید بوده است. ریبرندینگ مگنت در میان لیست ریبرندینگ های ایرانی به خوبی می‌درخشد.

کلام آخر

هرچند تمام ریبرندینگ‌های ایران طبق نمونه‌هایی که در مقاله ذکر شد همگی به موفقیت ختم نمی‌شوند. چه ریبرندینگ‌هایی که با صرف هزینه‌های میلیون دلاری به شکست منجر شدند. ولی این پروسه به محض انتشار نیازمند هوشمندی و صبر زیاد برند نسبت به انتقاداتی است که همیشه وجود خواهند داشت. امیدواریم این مقاله برای شما مفیده بوده باشد. هرگونه نظر، انتقاد یا پیشنهادتان را برای ما بنویسید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایان با خلق ایده‌های نوین همراه با تجربه‌های غنی، به کسب و کار شما در فضای آنلاین اعتبار می‌بخشد.

سؤالات متداول

در این بخش از مقاله به چند سؤال پرتکرار شما در باب موضوع ریبرندینگ های ایران می‌پردازیم:

ریبرندینگ چیست؟

ریبرندینگ به فرآیند تغییر تصویر، نام یا هویت یک محصول، خدمات یا شرکت اشاره دارد. این مسئله، یک رویکرد استراتژیک است که برای ایجاد ظاهر و احساسی نو به یک برندِ قدیمی انجام می‌شود.

مزایای ریبرندینگ چیست؟

جذب مشتریان جدید، بهبود درک مشتری، افزایش ارتباط بازار، افزایش تمایز برند، الهام بخشیدن به روحیه کارکنان

ریبرندینگ های مهم ایران کدامند؟

کافه بازار، اسنپ، دیجی کالا، تپسی، علی بابا و سیب اپ از مهم ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌هایی هستند که از سال 1399 تاکنون ریبرندینگ انجام داده‌اند.

پیام بگذارید