تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی

تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی

ما در این مقاله قرار است با تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی صحبت کنیم. تعریف دقیق هر کدام، موارد استفاده و بررسی معروف‌ترین‌های ایرانی را در ادامه خواهیم داشت.

شعار برند در زبان انگلیسی Tagline و شعار تبلیغاتی Slogan نام دارد. هر دو برای ارتباط با مخاطبان استفاده می‌شوند. تفاوت اصلی آنها در اهداف، تعداد کلمات و مدت زمان استفاده از آنهاست. به طور کلی، شعار برند برای نشان دادن هویت و خلاقیت یک برند است. جمله‌ای کوتاه ولی دائمی؛ شعار تبلیغاتی برای تبلیغ یک محصول یا خدمتی خاص استفاده می‌شود. در آن جمله مقداری طولانی‌تر است ولی فقط تا پایان کمپین و تبلیغ مورد نظر از این شعار استفاده می‌شود.

تفاوت تگ لاین و اسلوگان

اگر بخواهیم راجع به تفاوت تگ لاین (شعار برند) و اسلوگان (شعار تبلیغاتی) بگوییم باید هر کدام را به صورت جداگانه تعریف کنیم و بعد از معرفی کامل به تفاوت‌های هر یک بپردازیم.

تگ لاین: تگ لاین یا شعار برند عبارت یا شعاری به یاد ماندنی است که شخصیت، ارزش‌ها و موقعیت یک برند را منعکس می‌کند. این شعار اغلب ماندگاری طولانی یا حتی دائمی دارد و هویت و ارزش‌های بلندمدت برند را نشان می‌دهد. هدف آن ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب هدف برند و متمایز ساختن آن از رقبای خود است.

برای مثال: مزمز، هم‌مزه‌ی هر لحظه یک تگ لاین به حساب می‌آید که در همه جا از آن استفاده شده و در گوش مخاطب نشسته است.

اسلوگان: شعار تبلیغاتی عبارت کوتاه و جذابی است که در کمپین‌های تبلیغاتی موقتا تا پایان کمپین از آن استفاده می‌شود. این شعار برای ایجاد انگیزه در یک مخاطب خاص برای انجام اقدامی خاص به کار برده می‌شود.

تصویر شعار برندهای معروف خارجی در مقاله تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی

برای مثال، تگ لاین شرکت نایک «Just do it» است که برای همه محصولات و خدمات آن به کار می‌رود. ولی اسلوگان یا شعار تبلیغاتی یکی از کمپین‌های نایک «Find your greatness» است که برای انگیزه دادن به ورزشکاران در بازی المپیک 2012 طراحی شده بود.

فرق شعارتبلیغاتی با شعار برند

اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر فرق شعار تبلیغاتی با شعار برند را بازگو کنیم به این صورت است:

تعریف دقیق شعار برند یا tagline؟

شعار برند عبارتی به یاد ماندنی و مختصر است که جنبه خاصی از یک شرکت یا برند را در بر می‌گیرد و به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند. معمولا کوتاه و جذاب هستند و پیامی روشن و به یاد ماندنی در مورد ارزش‌های برند، پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا موقعیت برند در بازار ارائه می‌دهند.

مهم است که یک شعار به یاد ماندنی و جذاب باشد تا در ذهن مشتریان باقی بماند و توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب کند. با ایجاد یک شعار متقاعدکننده و موثر، یک برند می‌تواند شناخت و یادآوری را در بین مخاطبان هدف خود افزایش دهد. یک شعار موفق به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ یک شرکت تبدیل می‌شود و می‌تواند شخصیت، اهداف و صدای آن شرکت را منعکس کند.

تگ لاین نقش مهمی در ساخت هویت یک برند و ایجاد موقعیت آن در بازار دارد. آنها به انتقال پیام و شخصیت برند کمک می‌کنند، آن را از رقبا متمایز می‌کنند و تأثیری ماندگار بر مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند. یک شعار خوش ساخت می‌تواند ماهیت برند را منتقل کند و ارتباط عاطفی با مخاطب هدف ایجاد کند.

به طور کلی، شعار برند ابزار مهمی در بازاریابی و برندسازی است که نشان‌دهنده جوهره مقطر هویت یک برند است و به ایجاد شناخت، یادآوری و تمایز در ذهن مصرف‌کنندگان کمک می‌کند.

تصویر شعار برند های معروف ایرانی در مقاله تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی

سن ایچ و دیگر هیچ، پاگسان به سلامت خانواده می‌اندیشد، امرسان زیبا پیشرو مطمئن، هیچکس تنها نیست همراه اول، همه راضی از چسب رازی، همه‌ی این‌ها نمونه‌هایی از شعار برند هستند که ذهنیتی از برند را در ما ایجاد میکند.

تعریف دقیق شعار تبلیغاتی یا slogan؟

شعار تبلیغاتی عبارتی کوتاه و به یاد ماندنی است که در تلاش‌های بازاریابی و تبلیغاتی برای تبلیغ یک برند یا شرکت استفاده می‌شود. در واقع این شعار یک بیانیه مختصر است که هویت، موقعیت یا ارزش منحصر به فرد برند را به شیوه ای جذاب و به یاد ماندنی در بر می گیرد.

برخلاف شعار برند، که نشان دهنده هویت و ارزش‌های بادوام یک برند است، شعار تبلیغاتی معمولاً مختص کمپین است و ممکن است در طول زمان با تکامل استراتژی‌های بازاریابی تغییر کند. معمولاً در کمپین‌های تبلیغاتی، مواد تبلیغاتی و ارتباطات بازاریابی برای ایجاد ارتباط قوی بین برند و ویژگی‌ها یا مزایای مورد نظر آن استفاده می‌شود.

هنگام توسعه یک شعار برندسازی، مهم است که مخاطبان هدف، موقعیت برند و نقاط فروش منحصر به فرد و پیام یا احساس مورد نظری را که می خواهید منتقل کنید، در نظر بگیرید. شعار باید مختصر، جذاب و به راحتی قابل یادآوری باشد.

به طور کلی، شعار تبلیغاتی ابزار قدرتمندی است که به انتقال ماهیت یک برند کمک می کند و با مصرف‌کنندگان در سطح احساسی ارتباط برقرار می‌کند و در نهایت به آگاهی و شناخت برند کمک می‌کند.

تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی در چیست

به طور خلاصه، در حالی که هر دو شعار تبلیغاتی و شعار برند عباراتی مختصر هستند که هدفشان انتقال ارزش‌ها و ویژگی‌های برند است، اصلی ترین تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی در هدف و طول عمر آنها است. یک شعار برند برای نشان دادن هویت پایدار، ارزش‌ها و جوهره برند در نظر گرفته شده است، در حالی که یک شعار تبلیغاتی برای خدمت به یک کمپین خاص و ایجاد انگیزه در رفتار مشتری خاص طراحی شده است.

برای نوشتن یک شعار برند یا شعار تبلیغاتی به یاد ماندنی

  • آن را ساده نگه دارید
  • از کلمات قدرتمند استفاده کنید که در ذهن مخاطبانتان طنین انداز شود
  • برای بسیاری از افراد یک عادت مکرر ایجاد کنید
  • به احساسات مشتریان خود متوسل شوید

سؤالات متداول درباره تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی

ما در اینجا به سؤالات متداول درباره تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی پاسخ داده‌ایم.

تفاوت شعار برند با شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار برند برای نشان دادن هویت و خلاقیت یک برند است. جمله‌ای کوتاه ولی دائمی؛ شعار تبلیغاتی برای تبلیغ یک محصول یا خدمتی خاص استفاده می‌شود. در آن جمله مقداری طولانی‌تر است ولی فقط تا پایان کمپین و تبلیغ مورد نظر از این شعار استفاده می‌شود.

با یک مثال تفاوت شعار تبلیغاتی با شعار برند را توضیح بده؟

تگ لاین شرکت نایک «Just do it» است که برای همه محصولات و خدمات آن به کار می‌رود. ولی اسلوگان یا شعار تبلیغاتی یکی از کمپین‌های نایک «Find your greatness» است که برای انگیزه دادن به ورزشکاران در بازی المپیک 2012 طراحی شده بود.

تگ لاین مهم تر است یا اسلوگان؟

تگ لاین نقش مهمی در ساخت هویت یک برند و ایجاد موقعیت آن در بازار دارد. آنها به انتقال پیام و شخصیت برند کمک می‌کنند، آن را از رقبا متمایز می‌کنند و تأثیری ماندگار بر مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند. اسلوگان موقتی است ولی برای کمپین ‌های تبلیغاتی مهم است.

آژانس دیجیتال مارکتینگ ایان با انجام خدماتی همچون سئو و بهینه‌سازی سایت، طراحی هویت بصری، طراحی گرافیکی، تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی، طراحی وبسایت، مشاوره و آموزش، عکاسی تبلیغاتی و صنعتی می‌تواند به دیده شدن کسب و کار شما کمک کند.

پیام بگذارید